Propellerskolan

Löydä oikea potkuri

Alumiinia tai terästä ?

Standardipotkuri joka toimitetaan yleensä uuden veneen tai moottorin mukana, on yleensä valmistettu alumiinista ja suunniteltu toimimaan useimmissa veneissä. Etuna on alhainen hinta, haittoina korroosion herkkyys ja pienempi suorituskyky. Alle 100hv veneille.

Teräspotkureista on saatavilla erilaisia malleja eri ominaisuuksilla. Tämä mahdollistaa potkurin valinnan, joka optimoi veneen ja moottorin parhaan nopeuden ja taloudellisuuden. Teräspotkuri on jäykempi kuin alumiininen, mikä parantaa suorituskykyä. Jopa pienempiin perämoottoreihin n. 40hv teräspotkuri tuo parempaa suorituskykyä sekä nopeutta. Saat parhaat tulokset kun moottori on asennettu tuuman korkeammalle kuin normaali.
 
3 tai 4 teräinen ? 

Sisämoottoreille ja suurimpiin perämoottoreihin antaa 4-terä potkuri parhaan
hallinnan ja polttoainetalouden.
Suurimmat erot 3-teräisiin ovat: erinomainen pito, vähemmän tärinää, parempi kiihtyvyys ja parempi ohjattavuus. 

Valitse alkuperäinen Turbo 2 + 2, edelläkävijä ja markkinajohtaja, kun ajattelet 4-teräistä potkuria !


Nousu ilmoitetaan yksikössä tuuma. Tällä tarkoitetaan teoreettista matkaa, jonka potkuri liikkuu, kun se pyörii yhden kierroksen.
Esimerkiksi potkuri nousulla 19 tuumaa vie 19 tuumaa eteenpäin kierroksessa. 

Miten tiedän potkurin nousun ? 

Terien välissä tai potkurin navassa on sarja numeroita ja kirjaimia, jotka yleensä päätyvät P kirjaimeen (pitch). 
Kuvassa vasemmalla näemme, että numeerinen yhdistelmä päättyy 21P, joka siis kertoo että nousu on 21 tuumaa.



Nopeus

Moottorin kierrosluku määräytyy vetolaitteen/vaihteistokotelon ja potkurin nousun suhteesta
Nousun pienentäminen esimerkiksi 19 tuumasta 17 tuumaan kasvattaa nopeutta.
Nousun lisääminen laskee kierrosnopeutta.
2 tuuman muutos muuttaa nopeutta noin 300-400 kierrosta / min 

Selvitä oikea nousu !

• Moottorin huippunopeus esim. 4600
• Välityssuhde vetolaitteen /vaihdekotelon suhteen, esim. 01:50)
• Nousu (tuumaa, esim 18)
• Slip (ero todellisen ja teoreettisen nopeuden välillä prosenteissa,
esim 12 alumiini potkuri, 8-10 teräksinen potkuri)


Halkaisija

Potkurin halkaisija rajoittaa vaihteistokotelon kokoa, siksi tämä on muuttuja, joka on melko vakio. Yleisesti ottaen voiman lisääntyminen lisää halkaisijan suuruutta. Suuremmat ja raskaammat veneet vaativat potkurin joka on suurempi halkaisijaltaan.
Halkaisija mitataan potkurin päästä terän kärkeen (kts kuva), ja kerrotaan 2. Potkurin halkaisija ilmoitetaan yleensä tuumina.

Vaihteistokotelon koko

Vaihteistokotelon koko määritetään mittaamalla potkurin halkaisija rummun kärjessä (näkyy veneen kulkusuuntaan), katso kuva tai läpimitta vaihteistokotelosta, katso kuva alla.
Vaihteistokotelon koko
ilmoitetaan usein tuumina esim "Vaihteistokotelo 4,75 tuumaa". tai 4,75".



Ostoskori
Ostoskorisi on tyhjä
Kappalemäärä
0,00 €
Toimituskulut
18,60 €
Lisää toimitusvaihtoehtoja

Kokonaiskustannukset
18,60 €
Osta suoraan
Tuotenumero



Aspenin alkylaattibensiinit kauttamme, kysy lisää myynti@ws-veneosa.fi tai p.040-486 0344
Kotimainen hälytinlaite
Hinta 320€
Tilaukset:
myynti@ws-veneosa.fi

HASKI ESITE.pdf
Bennet Sport Tabs M120, trimmilevysarja
Pris 558,00 € Lisätiedot
Dieselsuodatin
Pris 148,80 € Lisätiedot
Instatrim standard 14x11
Pris 533,20 € Lisätiedot
Jack plate HD (heavy duty)
Pris 1 550,00 € Lisätiedot
trimmi/tiltti
Pris 744,00 € Lisätiedot